2024. szep. 29., vasárnap
hradza1

Sme: Na hrádzu dali zátarasy, vodiči ich odsunuli

2017.11.23. 09:09
bratislava.sme.sk

Advokáta Dušana Daňového, ktorý vytlačil autom z dunajskej hrádze cyklistu a vulgárne mu nadával, vyšetruje polícia aj advokátska komora.

O najnovšej situácii na hrádzi informuje portál bratislava.sme.sk v článku Na hrádzu dali zátarasy, vodiči ich odsunuli a jazdia po nej ďalej.

Po tom, čo sa v októbri objavilo na internete video, na ktorom advokát Dušan Daňový vytlačil autom z dunajskej hrádze cyklistu a vulgárne mu nadával, Bratislavčania sa začali na zakázaný prejazd áut po hrádzi sťažovať viac ako v minulosti.

Výsledkom je, že vodohospodári osadili na hrádzi zábrany. Nie všade ich však vodiči rešpektujú.

Na niektorých úsekoch už osadili priečne cez hrádzu nové rampy. Na svah vedľa nich zložili aj tažké betónové panely, aby vodiči nemohli závory obísť po tráve.

hradza

Na cestičky, ktoré vedú na hrádzu kolmo a mnohí cez ňu iba prejdú krížom z jednej strany na druhú, zložili zas do stredu cesty betónové kvádre. Tie by mali byť iba dočasné a časom ich nahradia iné, pevnejšie zábrany.

Súčasné kvádre totiž nie sú až také ťažké a vodičov v prejazde cez hrádzu zatiaľ nezastavili. Tí ich totiž odsunuli nabok a prechádzajú ňou aj naďalej.

„Aj napriek opatreniam, ktoré sme už urobili, nezodpovední vodiči zábrany obchádzajú,“ potvrdil Pavel Machava, hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku, ktorý je správcom dunajskej hrádze.

Takáto situácia je napríklad pri bufete Jamaica na Vlčom hrdle.

Okrem zábran začali po medializácii videa a tlaku verejnosti vodohospodári spolu s policajtami autá na hrádzi aj kontrolovať. Od konca októbra hliadkujú každý deň najmä ráno a popoludní.

„Kapacitne nie je možné, aby sa tento úsek monitoroval 24 hodín denne,“ povedal Machava s tým, že autá kontrolujú zamestnanci podniku na úkor svojej bežnej pracovnej náplne.

Koľko vodičov na hrádzi prichytili bez povolenia, nespresnil. Krajskí policajti podľa ich hovorkyne Lucie Mihalíkovej majú však v počte jasno. „V rámci kontrol od 30. októbra sme nezaznamenali jazdu vodiča po hrádzi bez povolenia,“ povedala.

Problém je navyše aj v tom, že ak by aj policajti či vodná stráž vodohospodárskeho podniku chytili na hrádzi vodiča, ktorý tam nemá čo robiť, nemôžu ho pokutovať. Vinníkov môžu iba nahlásiť príslušnej obci, ktorá ich môže vyhľadať a dať im pokutu. Do 165 eur.

Aj keď obce hlásenia dostanú, zvyčajne nemajú kapacitu priestupky riešiť.

Kto môže po hrádzi jazdiť

Vo všeobecnosti platí, že po hrádzi môžu jazdiť iba autá správcu vodného toku - a teda Slovenského vodohospodárskeho podniku - a štátna vodná správa.

Aby sa však do roboty mohli dostať napríklad aj bufetári, ktorí majú na hrádzi stánky, alebo poľovníci, ktorí majú pri Duanji svoje revíry, musia mať udelenú výnimku a vybavené povolenie. To vydáva na evidenčné číslo vozidla iba Slovenský vodohospodársky podnik.

Na tento rok dal podľa riaditeľ odštepného závodu Bratislava Slovenského vodohospodárskeho podniku Jozefa Dúcza 32 povolení pre viac ako sto áut. „Ide o vozidlá organizácií, ktoré plnia na vodnom diele Gabčíkovo rôzne pracovné povinnosti a nemôžu sa do daného bodu dostať inou trasou,“ povedal.

Povolenia majú napríklad Slovenský rybársky zväz, ornitológovia, Slovenská akadémia vied alebo Slovnaft.

Hrádzu však minimálne donedávna využívali aj viacerí vodiči z Hamuliakova a okolitých obcí, aby si skrátili cestu do Bratislavy. Zatiaľ čo po hrádzi sa dá z Hamuliakova do Bratislavy dostať menej než za desať minút, jazda po bežných cestách trvá pre zápchy bežne aj dlhšie ako hodinu.

Bez povolenia ide však na hrádzi o jazdu načierno pod hrozbou pokuty. Zákaz vjazdu na ňu pritom signalizujú aj značky na jej začiatku a konci.

Značky na hrádzi nepribudnú

Hrádza medzi Bratislavou a Šamorínom nie je klasifikovaná ako cesta a aj keď bola primárne postavená ako ochranná vodná stavba, je súčasťou aj medzinárodnej cyklistickej trasy EuroVelo 6 od Atlantiku k Čiernemu moru.

Jazdí tak po nej mnoho cyklistov a korčuliarov, výnimkou nie sú ani prechádzajúci sa Bratislavčania či matky s deťmi v kočíkoch. Aj preto žiadali obyvatelia Hamuliakova, Kalinkova, Šamorína a Bratislavy otvoreným listom vodohospodársky podnik okrem iného aj o to, aby obmedzili na hrádzi rýchlosť áut s povolením na vjazd na 20 kilometrov za hodinu a vydali smernicu, ako postupovať pri konflikte vodiča s chodcom či cyklistom.

„Podnik nebude osádzať tabule a dopravné značenie, ako sa majú na hrádzi správať chodci, cyklisti či automobily, pretože hrádza má slúžiť predovšetkým správcovi a orgánom štátnej vodnej správy,“ povedal Machava.

Do budúcna chcú vodohospodári na hrádzi postaviť aj kamery. „Pevne verím, že začiatkom budúceho roka tu už budú stáť," povedal Dúcz. Ich osadenie však podľa neho riešia už od vlaňajšieho septembra.

Kamery majú prioritne pribudnúť na hrádzi medzi Bratislavou a Šamorínom, neskôr by mohli byť aj na petržalskej hrádzi. Problém s autami totiž poznajú aj na nej.

Za prvých desať mesiacov tohto roka na petržalskej časti dunajskej hrádze zaevidovali policajti 64 priestupkov. Štyridsať z nich sa podľa Mihalíkovej týkalo nezákonných prejazdov áut po hrádzi. Policajti nahlásili vodičov mestskej časti.

„Zvyšných 24 priestupkov bolo prejednaných v blokovom konaní pre nerešpektovanie zákazových dopravných značiek umiestnených pred vjazdom na dunajskú hrádzu,“ doplnila Mihalíková.

Viac si môžete rpečítať v článku Na hrádzu dali zátarasy, vodiči ich odsunuli a jazdia po nej ďalej.

Copyright © 2024 Somorjai