2024. okt. 14., hétfő
ab-kozmetika

Trend: Mala povesť najlepšej značky v krajine, jej pozostatky kúpil nový majiteľ

2017.8.4. 13:42
Trend

Ak by sa v bývalom Československu robil prieskum, ktorá kozmetická značka je najpopulárnejšia či najlepšia, AB Kozmetika by určite okupovala prvé miesta. Kultová socialistická značka doplatila na privatizáciu a neskôr aj na spory vo vedení nástupníckej firmy. Značka sa dnes pripomína na realitnom trhu výrobnou halou v Šamoríne.

Ekonomický týždenník Trend priniesol zaujímavý príbeh spájajúci sa s našim mestom. 

Prázdna hala na konci Šamorína za sebou ukrýva zaujímavý príbeh, ktorého podstatná časť prebiehala v hlavnom meste. Práve tu pred vyše polstoročím začala spoločnosť Palma vyrábať kozmetické produkty, ktorými doplnila produkciu rastlinných olejov a tukov.

 Okrem toho, že v Bratislave sa pod licenciou vyrábali aj také značky ako Nivea a Schwarzkopf, domáci producent vytvoril aj vlastné produkty. Asi najobľúbenejší bol AB mandľový krém, ktorý sa stal nosným produktom firmy po revolúcii. Časť s názvom Palma Kozmetika začali privatizovať už v roku 1991.

Problematická privatizácia

Meno kupca sa verejnosť dozvedá až o tri roky. Dôvodom boli podozrenia či pochybnosti. O firmu totiž zviedol boj manažment podniku s gigantom Colgate Palmolive. Americká firma pritom nechcela prevziať podnik sama. Skupine manažérov navrhla variant so vznikom spoločného podniku. Na druhej strane nenašla pochopenie a tak došlo k predkladaniu samotných ponúk. Manažment ponúkol 207 miliónov slovenských korún, Američania len necelých 108 miliónov.

O osude podniku mala rozhodnúť Hospodárska rada vlády. Ako sa však ukázalo, tú chcel ovplyvniť manažment podniku. Do sporu sa zapojil aj americký veľvyslanec, ktorý sa sťažoval na neseriózny postup vedenia slovenskej firmy. V reakcii na to zvýšil Colgate ponuku na 230 miliónov slovenských korún. Privatizácia podniku sa nakoniec odložila, keď súťaž vyhlásila už nová vláda.

Firmu v roku 1994 získal manažment podniku. Za rozbehnutú fabriku zaplatil 220 miliónov slovenských korún čo bolo o milión korún viac ako ponúkol Colgate. Sumu mal pritom vyplácať v splátkach. Ako sa ukázalo, len málo sprivatizovaných firiem dokázalo prežiť v nových trhových podmienkach. AB Kozmetika sa zaradila do početnejšej, menej úspešnej skupiny. V roku 2003 sa ocitla v konkurze.

Majitelia argumentovali situáciou na trhu aj tým, že za fabriku zaplatili neprimerane veľa. Pohľadávka Fondu národného majetku bola na úrovni 110 miliónov korún. Ďalšiu takmer štvrťmiliardu korún si prihlásili po vyhlásení konkurzu ďalší veritelia.

„Po rozdelení republiky sme prišli o veľký podiel na trhu a nemali sme financie na reklamu. Ročne sme na ňu dávali dva-tri milióny korún. Pri našich pôvodných tržbách by sme museli na udržanie trhu vynakladať do 50 miliónov korún ročne. Na to sme nemali,“ vysvetľoval v roku 2003 pre TREND manažér spoločnosti František Mačuga.

Bez poškodenia značky

 Okolo samotného konkurzu, ktorý trval vyše päť rokov, sa vtedy točili zaujímavé mená. Spomínali sa Zoroslav Kollár či Tomáš Chrenek. Paradoxne, zákazníci si problémy firmy nemuseli vôbec všimnúť. Značku a právo vyrábať jednotlivé produkty totiž v exekúciách získala spoločnosť Fluval, ktorá plynulo nadviazala na výrobu.

Krémy či pasty sa tak v obchodoch objavovali kontinuálne aj naďalej. V roku 2007 sa firma AB Cosmetics, čo bol nástupca firmy AB Kozmetika Gorup, mohla pochváliť tržbami na úrovni 290 miliónov eur. A majiteľ v tom čase ohlasoval expanziu. Na zelenej lúke postavil s rozpočtom 312 miliónov slovenských korún novú halu. Prácu v nej malo nájsť 185 ľudí.

Firma sa však opäť dostala do pozornosti súdov. Problémom bol pochybný prevod majetku. Spoločnosť mal podľa denníka Sme od svojho spoločníka Ľubomíra Somorovského prevziať ruský podnikateľ Sergej Salmanov. Aj expertíza však ukázala, že k bezodplatnému prevodu podielu za 2,8 milióna eur došlo na základe zmluvy so sfalšovaným podpisom Ľ. Somorovského.

Obe strany pritom spor neriešili len súdnou cestou. V roku 2011 došlo pred bratislavským hotelom Kempinski k streľbe. Salmanovov syn Alexander strieľal na auto so Somorovským. Polícia však prešetrovala obe strany. Ľ. Somorovský bol obvinený z vydierania...

Celý text si môžete prečítať v článku týždenníka Trend: Mala povesť najlepšej značky v krajine, jej pozostatky kúpil nový majiteľ

Copyright © 2024 Somorjai