Elektronický občiansky preukaz alebo elektronický doklad o pobyte s aktivovaným bezpečnostným osobným kódom (BOK) má momentálne iba 17 % z 224 037 domácich i zahraničných štatutárov právnických osôb.
Od januára budúceho roka bude štát so zástupcami právnických osôb zapísaných v obchodnom registri komunikovať elektronickou formou – prostredníctvom úradných elektronických schránok. V praxi to znamená, že zástupca právnickej osoby, ktorý bude v jej mene komunikovať so štátom elektronicky, sa prihlási cez portál www.slovensko.sk.
Na tento úkon je však potrebný aktivovaný elektronický doklad s čipom. V súčasnosti má elektronický doklad k dispozícii 43 % štatutárov, väčšina z nich ho však nemá aktivovaný a musí preto navštíviť oddelenie dokladov Policajného zboru (v prípade štatutárov-cudzincov oddelenie cudzineckej polície).
Vybaviť samotný elektronický doklad si musí 57 % štatutárov, týmto však občiansky preukaz už aktivujú automaticky. Od 18. októbra 2016 je totiž účinná novela zákona o občianskych preukazoch, na základe ktorej je aktivácia občianskeho preukazu zadaním BOK povinná.
MV SR opakovane apeluje na konateľov a štatutárov, aby vybavenie či aktiváciu dokladov nenechávali na poslednú chvíľu.
Vyhnú sa tak zbytočnému stresu a čakaniu, s čím treba rátať koncom roka. Novelizovaná právna úprava umožňuje vybaviť si občiansky preukaz na hociktorom z 86 pracovísk oddelenia dokladov v Slovenskej republike. Nemusíte teda navštíviť pracovisko v meste, v ktorom žijete či pracujete - môžete si ho vybaviť hocikde napríklad počas pracovnej cesty po Slovensku.
Samotné požiadanie o vydanie aktivovaného dokladu trvá asi 10 minút, aktivácia už vydaného dokladu asi 7 minút.
Vyhotovený doklad vám doručia na ktorékoľvek pracovisko v rámci SR, ktoré si zvolíte. Odporúčame využiť aj možnosť nechať si ho doručiť kuriérom do vlastných rúk.