piatok, 19. apr. 2024

Michal Hudák: Bolo cťou hrať so šamorínskym súborom Harmonia Classica

4.4.2017, 06:33
Milka Lengyelová

S Michalom Hudákom spoluúčinkoval súbor Harmonia Classica prvýkrát v máji roku 2016 v rámci koncertov s Internationale Donauphilharmonie Wien. Pred pár dňami si s ním členovia súboru mali možnosť zahrať opäť a zopár spoluprác ich čaká ešte počas nasledujúcich mesiacov.

Michal je skutočný profesionál po každej stránke. Je to sólista, komorný majster so skvelými znalosťami a hudobnými skúsenosťami. Vďaka hudbe precestoval niekoľko krajín, hral vo viacerých svetových koncertných sálach a patrí medzi obľúbených huslistov. No  i napriek tomu je to jeden skromný, priateľský a nesmierne ľudský umelec. 

Prinášam krátky rozhovor s ním o jeho profesionálnom živote, dojmoch zo spolupráce s amatérskym šamorínskym komorným súborom ale i o tom, ako trávi huslista - hudobník svoj voľný čas.

Príjemné čítanie!

Milý Michal, nájsť o tebe aktuálne informácie je priam nemožné.  Mohol by si nám v skratke popísať  tvoj súčasný profesionálny život.

Veľmi rád a pozdravujem čitateľov Šamorínčana!

V skratke je to asi 270 produkcií ročne v oblasti klasickej hudby, operety, show, komornej hudby,  ale aj rockového kapelového života a všetko, čo k tomu patrí. 270 koncertov znamená aj 270 vyžehlených košieľ. ☺

Kým si bol na Slovensku, pôsobil si v orchestri Štátnej opery Banskej Bystrice ako hráč prvých huslí, neskôr ako koncertný majster. Z tejto pozície sme Ťa mali možnosť spoznať i my. Priblížil by si čitateľom v čom spočíva úloha koncertného majstra v rámci orchestra?

Koncertný majster je funkcia, ktorá v orchestri zabezpečuje na prvý pohľad posadenie sa orchestra, ladí a po skončení hudobnej produkcie ukáže odchod.

V reálnom živote sa koncertný majster podieľa na celkovom študijnom procese orchestra, usmerňuje frázovanie, smykovanie, artikuláciu, dynamiku, prstoklady, paralelne komunikuje so všetkými skupinami a jej členmi a to celé tak, aby podporil víziu dirigenta. Hrá tiež všetky husľové sóla.

Toto všetko znie veľmi technicky, viem. Neskôr som ale zistil, že koncertný majster musí byť v prvom rade človek. Človek empatický, asertívny, aj súcitný a niekedy aj nekompromisný. Byť diplomatom a občas aj vojakom. Musí dokázať svojou osobnosťou uniesť zodpovednosť za orchester z vnútra aj navonok. Tiež pomáhať novým a slabším. V prípade problémov je dôležité, aby sa vedel vyjadriť a prispieť k ich riešeniu.

Okrem tejto dôležitej funkcie si sa podieľal aj na produkcii umeleckých súborov ako Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Orchester SND, ŠKO Žilina, Opern Werkstatt Wien a Academy Chamber Orchestra Luxembourg. No taktiež si spolupracoval aj s mnohými umelcami v rámci folklóru napr. s muzikou Družina, ďalej ako hráč na elektrické husle v hudobných skupinách s Mariánom Čekovským, Henry Tóthom, kapelou Mukatado, v neposlednom rade je možné registrovať ťa tiež ako aranžéra a autora scénickej hudby pri spolupráci s menami ako Dominika Mirgová, Martin Chodúr a mnoho ďalších. Nehovoriac o tom, že si zakladateľom sláčikového kvarteta Neosolium a komorného orchestra Banská Bystrica. Z tohto vyplýva, že si flexibilným umelcom so skutočne pestrým záberom. V ktorej z týchto polôh sa cítiš najprirodzenejšie a zároveň najlepšie?

Ja sa cítim dobre všade, kde momentálne som. Všetky projekty, ktoré si vymenovala ma formovali, kým som bol na Slovensku. Odchodom do Viedne som uzavrel jednu kapitolu a rozhodol som sa ešte popracovať na sebe. Skúsiť to bez kontaktov v cudzom prostredí a presadiť sa v najväčšej konkurencii na svete. Okrem toho to bol môj sen. Viedeň!

Tak som ešte počas svojho pôsobenia v Štátnej opere začal s pár termínmi vo Viedni, za ktoré vďačím niekoľkým dobrým osobným anjelom. Po zopár termínoch prišla ponuka na prvého Stehgeigera (primáš) vo Wiener Royal Orchester a po dvoch mesiacoch na  kapelníka. Postupne to pribúdalo a teraz je to už o time managemente, aby človek stihol, čo stihnúť chce. Podarilo sa mi dostať sa do štádia, keď sa nenaháňam za peniazmi, ale za momentmi. Alebo skôr nechám, aby sa niektoré veci stali.

Teraz sa chvíľu pozastavím nad projektom Harmonia Classica a Internationale Donauphilharmonie. V rámci spoluprác, ktoré sme spolu absolvovali, si pôsobil ako „primáš“, teda koncertný majster. Musím sa priznať, že sme mali spočiatku obavy z toho, ako nás prijmete. Ale nakoniec sme boli príjemne prekvapení z vášho vľúdneho prístupu. Ako by si Ty zhodnotil túto vzájomnú spoluprácu?

Dovolím si dať dole klobúk pred vašou zanietenosťou. Všetci boli veľmi priateľskí a mne ste ako kolektív veľmi imponovali. Moja úloha nie je kritizovať,  ale pomôcť a o to som sa aj snažil.

Pre nás to bola skvelá skúsenosť. Za veľmi prínosné považujem rady, ktoré si nám počas skúšok dával, a taktiež usmerňovania. Je naopak niečo, čo si odnášaš po spolupôsobení s nami Ty?

Ste vnímajúci, milí na seba, máte k sebe rešpekt, ale viete sa na seba aj stále usmiať, to sú veci ktoré si vážim najviac. Brigita (Brigita Hegyi- vedúca súboru HC) je super človek, vážte si ju prosím. Veľmi sa mi páčil Tvoj slovný prejav pri otváraní koncertu,  máte výnimočne talentovaného kontrabasistu (Mayer József) a celkovo ste naozaj vydarený počin na Slovensku. Bola to pre mňa česť.

Na internete som narazila na zopár tvojich  vydarených fotografií. Možno fotografovanie považovať za niečo, pri čom si oddýchneš od huslí? Z čoho čerpáš nové sily?

Vieš Milka, skôr si myslím, že na silu sa treba napojiť. Treba robiť silné rozhodnutia, viesť silný život, meditovať a žiť v prítomnosti. Odkedy sa o to snažím, stal sa môj život úžasným dobrodružstvom, nepretržitým vzdelávaním v ponímaní človeka zviazaného konvenciami. Dovolenkou do konca života. Robím len to, čo ma baví. A čo teda robím okrem hrania?

Veľmi rád varím, celkovo sa rád starám o domácnosť. Rád plávam, cvičím Tai Chi, Chi Gong, meditujem, rozjímam. Veľmi veľa čítam. Počúvam audio knihy. Pozorujem, ako rastú bylinky na okne. Nepoznám nudu. Ranný budík poznám maximálne 20-krát do roka. A hlavne redukujem. Snažím sa redukovať zbytočnosti, napríklad televíziu mám, ale nemám v nej TV signál, nezaoberám sa ľuďmi, ktorí nie sú prítomní, nezaoberám sa minulosťou. Fotografujem tak, ako robím všetko ostatné, s vášňou.

Majú vôbec huslisti tvojho formátu sezónne prázdniny?

Ako som predostrel, môj život ako taký je dovolenka a splnenie všetkých snov, ktoré som kedy mal. V apríli som absolvoval cesty do Turecka, Číny, Izraela a Japonska.

Napriek 30-tim koncertom v júni, 27-im v júli, 35-im v auguste roku 2016 si užívam náramne. Okrem toho som bol tento rok v máji na turné v Brazílii a celkovo sa mi podarilo nalietať skoro 40 000 km, čiže z cestovania som zahojený.

Michal, ďakujem Ti za rozhovor!

Harmonia_Classica

Spoločná fotografia členov komorného súboru Harmonia Classica s niekoľkými členmi Internationale Donauphilharmonie Wien aj s koncertným majstrom a sólistom Michalom Hudákom (dole prvý zľava) pri príležitosti prvého spoločného koncertu v Bad Deutsch- Altenburgu, ktorý sa uskutočnil v máji roku 2016.

Copyright © 2024 Šamorínčan