Má zmysel podporovať infraštruktúru pre elektrické autá? Pár miest na Slovensku v tom vidí príležitosť a uchádzalo sa o získanie dotácie na výstavbu nabíjacích staníc. Šamorín medzi nimi nebolo.
Výzvu vyhlásilo ministerstvo hospodárstva a bola historicky prvou. Samosprávy mohli žiadať od 2 500 do 5 000 eur.
„V rámci uvedenej výzvy bolo možné žiadať finančné prostriedky na osadenie nabíjacích zariadení typu AC stojanová nabíjacia stanica s výkonom, 2x11 kW, čo slúži na pomalé nabíjanie (8 až 12 hodín) Osadením jedného alebo dvoch nabíjacích staníc nerieši komplexnú problematiku,“ zdôvodnilo mesto svoje rozhodnutie nezúčastniť sa výzvy.
Na Slovensku je takýchto elektro nabíjačiek nainštalovaných asi 150.
„Šamorín pracuje na komplexnom riešení danej problematiky, ktorá vyžaduje preskúmať možnosti z finančného a z technického hľadiska, pričom je potrebné nastaviť aj udržateľnosť projektu,“ dodalo mesto.
A takto postupovala drvivá väčšina samospráv. „Z balíka 500 000 eur, ktoré ministerstvo hospodárstva na podporu nabíjacích staníc vyčlenilo, vyčerpali obce a mestá približne iba desatinu,“ uviedol Artur Bobovnický zo Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry.
Našli sa však aj výnimky. O dotáciu sa uchádzalo napr. krajské mesto Trenčín a oveľa menšia Rimavská Sobota. „Za päťtisíc eur je jeden stĺpik, v ktorom sú dve nabíjačky, teda naraz sa dajú nabíjať dve autá. Chceli by sme osadiť do každej mestskej časti jeden,“ povedal viceprimátor Ján Forgáč pre stránku mojeelektromobil.sk. Trenčín podal až štyri žiadosti o dotáciu.
Obdobne k tomu pristúpili aj v Rimavskej Sobote. „Nie je to zárobková činnosť. Treba to vnímať do budúcnosti ako základnú občiansku vybavenosť,“ povedal jeden z mestských poslancov pre TASR. „Je to rozumná myšlienka. Elektromobily sa rozvíjajú, dovolím si povedať, že do desiatich rokov predbehnú naftové a benzínové vozidlá,“ dodal k tomu Jozef Šimko, primátor Rimavskej Soboty.
A čo si myslíte Vy?