Stavebné práce na R7 a obchvate Bratislavy by sa mali začať naplno v marci. Stavba mešká už viac ako rok a to znamená, že R7 bude dokončená neskôr ako sa plánovalo. Možno až v priebehu roka 2021. Podľa pôvodných plánov to malo byť už na jar roku 2020.
Pre ministerstvo dopravy sú momentálne prioritou rýchle práce na R7, štvorprúdovke od Holíc po Bratislavu.
„Bude tam určité meškanie. Koncesionár (firma Cintra, ktorá stavba manažuje) sa stopercentne musí zamerať na R7 a dotiahnuť ju do Ružinova (mestská štvrť v Bratislave),“ povedal podľa Sme.sk minister dopravy Árpád Érsek.
Téme sa venuje aj Denník N v článku V marci už naozaj začnú stavať obchvaty Bratislavy aj Prešova, sľubuje Érsek.
V marci tohto roka, po viac než roku a pol od podpisu zmluvy, sa začne stavať obchvat Bratislavy (59 km) za takmer 2 miliardy eur. Minister dopravy Árpád Érsek sa na tom dohodol s konzorciom okolo španielskej firmy Cintra.
„Sme dohodnutí, že od marca idú plným tempom na výstavbu,“ povedal Érsek.
Práce na stavbe od podpisu zmluvy v máji 2016 brzdili problémy s chýbajúcimi stavebnými povoleniami (pre špekulantov s pozemkami) a neskôr chýbali podľa medializovaných informácií konzorciu pod vedením španielskej firmy Cintry zmluvy so subdodávateľmi.
Majú menších dodávateľov a materiál
„Na poslednom stretnutí mi hovorili, že majú zazmluvnený všetok materiál, čo treba, aj to je jedna podmienka, a že nebudú robiť s veľkými firmami, budú robiť s malými subdodávkami,“ odpovedal Érsek na otázku, či je problém s dodávateľmi vyriešený.
Veľkí hráči slovenského stavebného trhu zo Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) sa od spolupráce so Španielmi dištancovali.
„Rozpor medzi predstavami obstarávateľa a cenovými ponukami dodávateľov pretrváva,“ povedal v októbri prezident ZSPS Pavol Kováčik. Dodal, že niektorí sa už s konzorciom individuálne dohodli a stavajú, „ale plošne sa to nedá tvrdiť“. Aktuálne stanovisko zväzu sa zatiaľ nepodarilo získať.
Ako je na tom s dodávateľmi, sme sa od koncesionára nedozvedeli. Podľa Érseka teraz manažéri španielskej firmy teraz dorábajú realizačné projekty. Čakajú ich aj ďalšie debaty s Érsekom.
Debatujú o prácach navyše
Časť obchvatu Bratislavy sa má totiž pretínať s diaľnicou D1, a tá sa má zasa rozširovať na osem pruhov (štyri pruhy pre každý smer). Érsek sa chce so Španielmi dohodnúť, aby prevzali aj práce na tejto časti D1, inak by sa práce na dvoch projektoch ťažšie zosúlaďovali. Pre prípad, že to nevyjde, má štát nachystané záložné verejné obstarávanie, ale natiahlo by to lehoty výstavby.
Križovanie D1 s D4 je tiež najproblematickejším miestom pre obmedzenia v doprave.