Od stredy 1. júna dochádza vo fungovaní mesta k jednej z najzávažnejších zmien.
V centrálnej časti mesta sa začne platiť za parkovanie.
Táto relatívne malá oblasť bola rozdelená do siedmich zón. Obyvatelia s trvalým pobytom v meste, ktorí žijú v spoplatnenej časti, dostali možnosť získať bezplatne parkovaciu kartu na jedno vozidlo v osobnom vlastníctve.
Tá ich oprávňuje k státiu vo svojej oblasti. Zároveň je k dispozícii predplatná parkovacia karta, ktorá oprávňuje k státiu v spoplatnených častiach mesta. Zatiaľ bolo vydaných viac ako 1 100 kariet.
V pracovných dňoch je spoplatnené státie v čase od 8.00 hod. do 16.00 hod. a v sobotu od 8.00 hod do 12.00 hod.
V prípade, že nemáte parkovaciu kartu, môžete ešte platiť prostredníctvom parkovacích automatov. Hodina státia vyjde na 0,50 € alebo môžete zaplatiť 0,20 € čím získate zhruba niečo cez 20 minút státia. V meste je rozmiestnených 12 parkovacích automatov.
Parkovací lístok alebo karta musia byť umiestnené za čelným sklom vozidla.
Parkovné môžete zaplatiť aj prostredníctvom esemesky (0,50 €) na číslo 2200 v tvare: SM_ŠPZ auta, napríklad: SM_DS000AC.
Mesto avizovalo, že v prvých dňoch spoplatnenia budú kontrolóri skôr vysvetľovať a upozorňovať, ako pokutovať.
Zavedenie parkovného vyvolalo v meste veľkú diskusiu. Vzhľadom k tomu, že predstavitelia mesta odmietli pristúpiť na verejnú debate o parkovaní, diskutovalo sa najmä na sociálnych sietiach či v komentároch na našom webe.
Téma parkovania vyvolala množstvo otázok ako praktických – relatívne málo parkovacích automatov, čo znamená, že kým sa vodiči vrátia k svojmu autu aj s lístkom, ubehne pomerne dlhý čas. Mesto zrejme vsadilo na to, že väčšina ľudí bude mať parkovaciu kartu alebo bude platiť prostredníctvom esmesky.
Ľudia sa tiež obávajú, že nie je dostatok miest a nebudú mať kde stáť, keď sa večer vrátia z práce.
Na tieto aj ďalšie otázky však získame odpoveď v pomerne rýchlom čase. Mesto aj avizovalo, že po istom čase pristúpi k nevyhnutným úpravám či vylepšeniam.
Druhý problém je skôr politický. Debata o parkovaní ukázala SMK ako stranu, ktorá odmieta verejnú diskusiu a ktorá presadila spoplatnenie za každú cenu.
SMK zdôvodnila potrebu zavedenia parkovného ako nevyhnutný krok k riešeniu zlej dopravnej situácie v centrálnej časti mesta. Získané peniaze chce investovať do rozvoja cestnej infraštruktúry či výstavby parkovacích domov.
Veľkým problémom je, že v meste neexistuje opozícia, ktorá by dokázala argumentovať a presadzovať alternatívny názor. Z verejného života v meste sa Most-Híd úplne stiahol a neexistuje ani zoskupenie nezávislých aktivistov.